Tegenwoordig gaat alles zo snel, dat het niet meer bij te houden is. Wordt er überhaupt nog gebeld met de telefoon? Of gebruikt zelfs niemand meer de groene ‘bel’ app op zijn mobiel? Internet is draadloos, je kunt andere realiteiten in door de Virtual Reality bril, en bedrijven bestaan eigenlijk vooral nog online. Zo ook de marketing voor je bedrijf, zoals bij e-commerce marketing .

 

Kennis.

Bedrijven die gespecialiseerd zijn in de marketing van online zaken zoals webshops, hebben een speciale aanpak. Algoritmes, online stategieën, data analyse, SEO, noem maar op.  Zij hebben hun bedrijf zo opgericht dat ze jou verder kunnen helpen met het opstarten van of onderhouden van jouw webshop. Je kunt een webshop hebben in kleding, voetbalspullen, tweedehands boeken, make-up, het maakt niet uit; je zult toch echt gezien moeten worden om dingen te verkopen. Weet je wel hoeveel miljoenen websites er bestaan op de wereld? Hoe klein de kans is dat die van jou, in jouw land, door de juiste doelgroep wordt gezien? Als je hier geen kennis van hebt, ben je ontzettend moeilijk te bereiken. Het groot maken van je naam, verbreden van je kennis en reclame maken is erg belangrijk. Gelukkig hoef je dat niet allemaal in je eentje te doen.

Praktisch.

Zelf wilde ik altijd al een webshop opzetten in tweedehands kleding doorverkopen. Ik dacht; ik maak wat foto’s en zet ze op een soort lege pagina, maar zo makkelijk werkt het niet. Het is belangrijk dat je begrijpt hoe de online wereld werkt. Woorden als ‘online strateeg’ ‘rendementsverbeteringen’ en ‘doelgroepanalyse’ zegt mij niet veel. Maar het zijn deze mensen, die weten hoe groei werkt. Groei van je naam, van je producten, groei van je omzet. Ik raad iedereen aan in ieder geval onderzoek te doen naar de ‘achter de schermen’ research van een online webshop hebben en opereren; het is voor velen een fulltime baan! En het is volkomen logisch dat als jij een leuk plan hebt, je dat meteen wil uitvoeren zonder je bezig te houden met al het gedoe eromheen.
Helaas is dat wel nodig. Professionele begeleiding, tips, het monitoren van acties en data-analyses zijn nodig voor het onderhouden en verbeteren van je site. Als je echt serieus bent over je webwinkel, en je wilt ervan kunnen leven, raad ik iedereen aan om de e-commerce marketing te onderzoeken. Want onhoud: het idee is het halve werk. Nu komt de rest, achter de schermen. En dát is wat jouw webshop draaiende houdt.