Uw zakelijk energiecontract bij een bedrijfsverhuizing

Wat doe je met het energiecontract als je bedrijf verhuist naar een andere locatie? Je moet een beslissen of je het energiecontract meeneemt naar je toekomstige bedrijfsadres of een nieuwe aanvraagt. Bovendien zijn er nog enkele zaken waar je rekening mee dient te houden. Dus staat er een bedrijfsverhuizing op de planning, zorg dan dat je dit artikel doorneemt zodat je energiezaken goed geregeld zijn .

Meeverhuizen van het energiecontract

Het eerste waar je een beslissing over moet maken is dus of je het energiecontract meeverhuist of een nieuwe afsluit. Een zakelijke energieleverancier vindt een verhuizing meestal geen goede reden om het energiecontract te annuleren als de einddatum nog niet is verstreken. Je betaalt meestal een opzegboete als je toch het contract opzegt. Daarom kun je in dit geval het contract beter mee verhuizen naar de nieuwe locatie.  Het contract annuleren is vaak wel mogelijk als bij je nieuwe locatie gas en stroom bij de huur inbegrepen is.

Een nieuw energiecontract aanvragen

Een nieuw energiecontract aanvragen kun je het beste doen in onderstaande situaties:

  1. Je hebt een energiecontract voor onbepaalde tijd.
  2. De looptijd van je energiecontract eindigt op korte termijn.
  3. De einddatum van je contract voor bepaalde tijd is inmiddels verstreken.

Meestal is een energiecontract voor bepaalde tijd en met vaste tarieven het meest voordelig. Die vind je binnen enkele minuten met MKB energie vergelijken.

Stappenplan voor bij een verhuizing

Wat betreft het energiecontract zijn er een aantal zaken waar je aan moet denken zodra je gaat verhuizen. We leggen ze je hieronder uit.

  1. Geef tijdig je verhuizing door aan de zakelijke energieleverancier

Je zakelijke energieleverancier heeft tijd nodig om de verhuizing te verwerken. Geef daarom minimaal twee weken voor de verhuisdatum je nieuwe adres door.

  1. Zorg dat de energieleverancier je meterstanden ontvangt

Om uiteindelijk een jaarafrekening op te kunnen stellen, heeft je energieleverancier de meterstanden van je oude en je nieuwe bedrijfslocatie nodig. Heb je een slimme meter dan worden de meterstanden automatisch doorgegeven aan de energieleverancier. Heb je nog een analoge meter dan dien je de standen zelf door te geven. Meestal krijg je hierover vanzelf bericht van je energieleverancier.

  1. Controleer de zwaarte van je energiemeters op je nieuwe locatie

Je gas- en elektriciteitsmeter hebben een bepaalde zwaarte, dit is de aansluitcapaciteit. Die capaciteit geeft aan hoeveel gas of stroom er in een uur maximaal door de aansluiting kan. Je netbeheerkosten zijn afhankelijk van de zwaarte. Je betaalt meer naarmate de aansluitcapaciteit zwaarder is. Dus stel dat de aansluitcapaciteit van de energiemeters op je nieuwe locatie zwaarder zijn dan voor het energieverbruik van je bedrijf nodig is dan betaal je jaarlijks onnodig teveel.

Controleer daarom wat de aansluitcapaciteit van je energiemeter is op je nieuwe locatie. Je netbeheerder kan dit aanpassen als deze te zwaar blijkt. Uiteraard kost deze aanpassing geld, maar uiteindelijk kan het je honderden euro’s per jaar schelen.

Een nieuw zakelijk energiecontract

Wellicht dat je een nieuw zakelijk energiecontract wilt voor je nieuwe bedrijfslocatie. Een handig hulpmiddel is een zakelijke energievergelijker Binnen twee minuten weet je wat de beste deal is voor je nieuwe bedrijfssituatie. Bovendien krijg je via zo’n vergelijker vaak de scherpste actietarieven.

Wat belangrijk is om te weten: normaal gesproken zegt je nieuwe zakelijke energieleverancier het contract op bij je oude energieleverancier. Bij een verhuizing is dit niet zo. Dan ben je zelf verantwoordelijk voor het opzeggen van je oude energiecontract.

 

 

Andere Artikelen